7B1 -På måndag (Eva här) så jobbar vi med arbetsuppgifter till mål G (Faser). På onsdagen så ska ni få göra en variant av den här laborationen-Tillverka en Badbomb. En ofarlig laboration som vilken lärare som helst kan genomföra. Torka badbomben över natten i skolan i en aluminiumform och testa den sedan hemma i ert badkar.
9D: Kemi Ni jobbar med ngt av följande under veckan (vi kommer även att jobba med detta på måndag den 26/1 vecka 5:
1. Har ni gjort laborationen om vattenrening (här är lab.beskrivningen)? Emily, Moa, Albin, Matilda, Emma har inte gjort detta och laborerar därför på måndagen när jag är med. Skyddsglasögon på för vi använder basiska ämnen!
2. Sedan får ni välja själv i vilken ordning ni vill lägga er tid på:
- Skriva klart lab.rapporten och dela med eva på eva.bjeding@skola.morbylanga.se . Döp dokumentet till "vattenrening.förnamn.efternamn".
- Vad tog bajset vägen? En digital övning där man lär sig mera om hur ett reningsverk fungerar.
-Jobba med instuderingsfrågor till miljöfrågor.Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi/biologi.
Vi kommer att arbeta med ett antal tidningsartiklar från DN. Det kommer att ligga frågor som kommentarer som testar er läsförståelse.
Är ni INTE inloggade på er @skola.morbylanga.se inlogg så ser ni inte frågorna som kommentarer.Har skrivit frågorna i början av varje artikel också. Skriver ut en papperskopia och lägger på mitt bord. Tror att det går snabbare om ni tar en papperskopia och jobbar med. Här nedan har ni tidningsartiklarna:
- Ekologisk odling vägen till svält
- Svenskarnas konsumtion pressar jorden allt hårdare
- Växande miljöhot oroar utvecklingsländer mest
Kolla in planeringen på mattebloggen se www.infornp.blogspot.se . Kicki har lektionerna själv tis+ onsdag. Torsdagens lektion vet jag inte vilken lärare som har. Försök att ligga i fas med planeringen.....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.