söndag 25 januari 2015

Vad har BETT väckt för tankar?

Allmänt: 
Att Skolan behöver förändras! Från att undervisa i enskilda ämnen till att få eleverna att utveckla förmågorna att lösa problem, samarbeta, kreativt tänkande och framför allt ge eleverna en utmaning! Inte repetitiv kunskap som prioriterades i skolan där jag och mina föräldrar växte upp i. 

John Couch -New dimensions in learning Jag lyssnade på en föreläsning av John Couch (vice president  of education på Apple) där han pratade om dessa nya dimensioner i lärandet. Tycker om citatet av Albert Einstein som han använde:

 "Everybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupdied"

Det gäller bara att hitta vad man är duktig på.  Att sedan anpassa undervisningen till varje elev. Där ligger utmaningen.  Det hade Couch ingen bra svar på HUR man gör. Tiden räcker helt inte till för lärarna. 

Prat om att England behöver en ny läroplan
Man pratar i England om att det behövs en ny läroplan (curriculum). Ordet Curriculum återkommer om och om igen. Lärarna verkar vara väldigt hårt detaljstyrda.  Det märks också att programmering har kommit in i engelska kursplanen och hur detta attraherar utställare på mässan. Verkar bli dyrt för skolorna om de ska köpa in all denna utrustning. 

Personal teaching
Hur i all världen man ska få in alla dessa nya förmågor vet ingen. Därför är det viktigt att vi vågar testa. När vi testar så är det viktigt att vi funderar på vilken nivå vi är (SAMR modellen har fyra nivåer).  Hur använder vi tekniken ? Är det bara som ett substitut dvs den lägsta nivån av SAMR- modellen? Hur får vi elevernas lärande högre upp på stegen? 

Föreläsarna pratar om "personal teaching "där anpassning måste anpassas till varje elev. Skolan handlar om att varje elev ska hitta sina egna styrkor och svagheter under skolgången. Så att vi kan få människor som har egenskaperna som bra problemlösare etc. Ingen kommer att i framtiden att betala dig för ett svar de själva kan Googla upp! Om ett antal år så kommer det att finnas helt andra yrken än idag. Vissa yrken kommer att dö ut. Man kan säga att det blir en naturlig evolution, men inte en biologisk denna gång utan en mental. Survival of the Fittest som Darwins berömda bok heter...

Natives and immigrants
Dagens ungdomar lever i en annan verklighet. De ser snabb tillgång till internet som en självklarhet - de är natives (infödingar). Vi andra som tex internet inte fanns för när vi växter upp är immigrants. När kommer vi komma ifatt? Kommer vi någonsin att få intuitionen som finns hos en native?

Det nya lärande handlar om att ställa nya frågor till eleverna. Nya uppgifter måste vara verklighetsbaserade och utmanade för alla elever. Viktigt att eleverna tränas i samarbete och innovation. Viktigt att eleverna får feedback regelbundet så att de själva blir medvetna om sina styrkor och svagheter. 

Arbetsmiljön
Arbetsmiljön är också viktig. Flexibla miljöer som kan anpassas efter hur stora grupperna är för tillfället. Mjuka,böljande linjer. Färger. Större rum med flera små rum i rummet. Inspirerande miljöer dit både lärare och elever vill gå. Närhet till sina lärare. Facebook, email och olika plattformar är naturliga  för "the natives". 

En samlingsplats för uppstart, små öar att arbeta vid. Laddningsenheter inbyggda i möblerna. Lärarna får inte fjärma sig från eleverna. Detta får mig att fundera kring placering av tex skolkansli med rektor etc. Vore det inte bättre om varje rektor "satt mitt i smeten". Att vi återförde hjärtat till Skolan igen. Uggleboet på skolan var förr en naturlig samlingsplats där alltid en skolvärdinna fanns.  Alla ska trivas och fika ihop. All personal fikar inte i personalrummet idag. Gratis fika för personalen i cafeterian!? Mera personalfester och lekar! 





Att hitta rätt nivå på undervisningen
Vi måste få till mera samarbete mellan lärare-elev och lärare-lärare. Och att hitta vygotskys zon för närmaste inlärning (utvecklingszoner). Det är omöjligt att lära sig om man är för långt utanför zonen där gränsen ligger för sin kunskap. Är det för svårt så ger man upp. Är det för lätt så blir man inte utmanad. Problemet är som nämnts innan att inlärningen måste bli mera "personalized . Alla har olika utvecklingszoner. Couch (Apples vice president of education) visade en slide med en bild där man mätt aktiviteten på hjärnvågorna under olika aktiviteter. Oftast så visade hjärnvågorna samma mönster under sömn som under en lektion. Just nu så sover eleverna på lektionerna (bilder på hjärnvågor) alltså! Man kan därför säga att vi inte på långa vägar har individanpassat dessa utvecklingszoner ännu.


Vad vi tittade på hos utställarna: 
Bettmässan har ett antal scener (1 stor och 5 mindre). Det finns x antal föreläsare och flera hundra utställare. 

Här är ett axplock av vi såg:
- vi letade efter ipadfodral . Till slut fastnade vi en handfull modeller
Osäker på märket













Modellen ovan från Brenthaven skulle tydligen ha livstidsgaranti? 


















Ipadfordral från Leba med inbyggd förstärkare 

Men ngn modell med tangentbord hittade vi inte. De bara skakade på huvudet. Varför vill ni skriva på en iPad såg man att de tänkte. 

- olika sätt att belysa SMAR metodens tredje och fjärde steg:




- chromebooks . Vi hittade ca 3 modeller som var intressanta (Lenovo thinkpad Yoga 11 e. , Lenovo thinkpad 11 e , Asus Chrombook C300 och Asus Chromebook C200 .Vi blev tipsade om att inte ta en modell med små gångjärn av en skånsk skola som körde Chromebooks. Gångjärnen går av då. Det visade sig att det fanns ytterst få chromebooks på utställningen. Förklaringen fick vi av en försäljare från USA. Microsoft hade tydligen betalt tex Lenovo (som har chromebooks i sitt sortiment) att INTE visa chromebooks. Apple var inte så stora på mässan heller. Visserligen så hade nästan varje utställare en iPad för att visa sin produkt. Men det var tydligt att Apples egna tex skärmskydd och hårdvara inte var ifokus. 
- miniprojektorer
- specialundervisning ( som en del av möblerna, interaktiva projiceringar, skapande tex musik med händerna...



-3D printers


- microsofts produkter
- övervakningsfunktioner  för tex incheckning i skolan (säkert 100 olika plattformar) 
- underliga gadgets som ett par 3D glasögon från Samsung. Man såg helmysko ut när man tog på sig dom. Men det var lite av en besvikelse. Som att gå på bio. Inget nytt. Förutom att man såg dum ut.

En föreläsning av Mark Andersson om olika sätt att få eleverna att samarbeta
I en rasande fart så presenterades namn på olika redskap. Det framgick inte om det var appar eller webbsidor. De jag kände igen var namn på appar. 
1.Podcaster tex i speaker DJ, audionomer
2.Göra böcker ihop och publicera på AppStore i tex bookcreator, creative book builder
3.Göra videos tex med morfo booth, lego movie creator , ozobot
4. Dokument tex Google docs, pearltrees
5. Post it plus . Man kan tom ta foto av verkliga post tis och spara digitalt. När man ska brainstorma så har det visat sig att det effektivaste är om alla INNAN mötet tar med sig en egen post it istället för att skriva dem på mötet. Man är inte så kreativ som man tror när man vid mötet tar in alla intryck av allt annat vid mötet. 
6.Sphero, robotics
7. Curatorn ? Tex Pinterest  klasskonto där eleverna jobbar ihop... Eller peartrees
8.Explainers får eleverna att demonsterar vad de kan tex via explain everything
9. Ge gärna eleverna muntlig feedback
10. Paddlet, Pinterest
11.Använda digitala färdledare bland eleverna då kan dessa stötta lärarna.
12. Facebook och Google+

Programmering
Märks på allvar att programmering har kommit in i kursplanen i England. Många finländare där och spionerar. Samtidigt så kan man misstänka att inom 5 år så står programmering med på schemat. Kanske läggs det in i teknikens kursplan i Sverige? Behärskar lärarna detta? Inte jag iallafall. Vore bra om vi redan nu frågade runt om ngn lärare kunde tänka sig att läsa en kurs i programmering ( på arbetstid givetvis). 

Vad vi behöver göra nu- analys av 1-1 enkäten
Eftersom att vi har haft 1-1 i snart tre år nu så måste vi analysera enkäten som eleverna gjort nyligen. På vilken nivå i samr- modellen befinner vi oss i?  Vi misstänker att det divergerar inom lärarkåren. Mycket är nog på substitutnivån ( nivå 1 SAMR). Slängde en blick på resultatet av 1-1 enkäten i tåget hem. Man kan se vissa trender. I en del ämnen används digitala redskap oftare än i andra ämnen.  Även om vi i arbetslaget sitter och göra analysen och säg att det tydligt syns att i just kemi så används digital teknik sällan. Då måste det väl ändå vara ledningens sak att påpeka detta till läraren och inte arbetskamraternas? Men överlag så verkar eleverna nöjda. Man kan se att eleverna på PC och Chromebooks är mera nöjda än ipadanvändarna. Det har nog med den sämre kompabilliteten med Google apps att göra.

Plan för fortbildning
Hur tar vi oss till det nya lärandet där vi gör saker som vi aldrig kunde gjort utan den nya tekniken? Hur uppmuntrar vi detta? När vi hade avtal med learnit24 så fick vi regelbundna inputs. Nu fixar vi egna workshops. Borde finnas en plan för fortbildning. Utvecklingsledare som har hand om all fortbildning? Verkar ju inte effektivt att detta ska ligga på varje rektor idag. Vi känner också att lärarna är fast i sina roller i arbetslagen. Det är sunt med lite förändring regelbundet. Behövs en nystart - varför inte en ny organisation på al eller bara skaka om lite i grytan. Vissa lärare har haft samma klassrum ( och pedagogik) i 20 år. Nystart!!!!!!

Vi måste bestämma device (iPad eller chromebooks)
Vi träffade en iktpedagog från Hultsfred som nämnde en siffra på ca 4000 kr för deras pc. Varför är våra avtal så dyra (10 000kr) att vi inte kan välja datorer? Alla som vi har träffat som har åk 7-9 verkar gå över till chromebooks. Men dagens pengaförutsättningar så föreslår vi att åk F-3 får ipads ( men inte i 1-1 situation), utan tangentbord men med bra bärmöjligjetet ( handtag  för de minsta och armens idiotsäkra skal för år 1-3). År 4-6 bör kunna välja mellan ipads och chromebooks beroende på positiv erfarenhet. Men för 7-9 så förslår vi att basen blir chromebooks främst för att vi är en skrivande skola och att Google drive behöver fungera klockrent. Dock ska nog Lagunen (särskola), delar av Sv-a eleverna ,varje spec lärare (4 st  speciallärare med vardera 4 st ipads) och musiken ( de har ca 3 idag och behöver en handfull till). Frågan är om alla övriga lärare behöver en iPad? Alla har en pc. Vilka använder eg ipaden till ett pedagogiskt verktyg och inte bara privat surf hemma? Kanske skulle varje lärare få skriva ner hur de använder sin iPad och i vilken utsträckning. Idag finns möjligheten att låsa en app ( heter guidad åtkomst och ligger under hjälpmedel) så att eleverna måste jobba i just den appen och inte surfa. Om lärarna kunde lära sig att använda detta så kunde lärarna våga låna ut "sin" iPad oftare till eleverna....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.