År 8 Miljö, energi,väder och klimat (fy,ke,bi)

Efter detta arbetsområde så ska du kunna: LPP Miljö, energi, väder och klimat


Mål A Jag känner till några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.   
Jag kan ge ex på hur människan har påverkat naturen lokalt och globalt.
Mål B Jag kan resonera kring användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling. Jag vet vilka möjligheter jag har som konsument och samhällsmedborgare att bidra till en hållbar utveckling. Jag känner till begreppet ekologiskt fotavtryck
Mål C Jag kan förklara hur dricksvatten och avloppsvatten renas lokalt och globalt.
Mål D Jag känner till väderfenomen och kan tolka en väderprognos
Mål E Jag vet vad som menas med växthuseffekten
Mål F Jag kan väga olika energikällors för och nackdelar mot varandra
Mål G Jag kan ge exempel på några energiomvandlingar


Mål A Kort miljökurs med fokus på miljöhot

📒  genomgång
🚦 Till genomgången ovan så finns det ett kort Quizz repetera inför prov


Mål A Vilka miljömål har Sverige?




Mål A Fördjupning miljömål -Ett grupparbete


Vi ska nu jobba med en del av dessa miljömål genom att använda lektionsplaneringar från
Håll Sverige rent. Ni ska få göra ett grupparbete kring ett miljöproblem
Läraren har valt ut 5 av miljömålen. Varje grupp kommer att jobba med ett av dessa fem utvalda
miljömål:


Arbetsgång:
Jobba i grupper om 2-4 elever.
Arbetet kommer att bedömas efter vilket djup ni visar på era kunskaper om begreppet,
hur väl ni kan resonera och använda begrepp. Hur ni har vägt in källors trovärdighet,
att ni kan sålla bland källor och använda de som är relevanta
Redovisningen sker muntligt inför läraren. Varje grupp får ca 15 min med läraren.


Mål B  Idag så pratar man mycket om Ekologiskt fotavtryck. Vad menas med det?



Ni ska få ta reda på ert eget ekologiska fotavtryck på Världs natur fondens hemsida.
I år 7 så gjorde pratade vi om "Hur man kan bidra till att rädda Jorden".
🔎Många av förslagen gick ut på att spar el. Vad kan man mera göra som samhällsborgare? Sök  och så gör vi en ny gemensam tankekarta.


Vem behöver naturen mest?
Studera de två bilderna nedan:












Var någonstans tror du att de här personerna lever/bor? Använd gärna dollarstreet efter att du ha placerat personerna i ett land.
Hur gamla är de? Var bor de? Har de familj? Beskriv hur en vanlig arbetsdag kan se ut för dem. 
Vad behöver de för att leva ett bra liv? 
Vem tror du behöver naturen mest? Vem har störst ekologiskt fotavtryck? Varför? 
Gör en lista för var och en av personerna över vilka behov de får hjälp med från naturen. 
Använd E-korten för att checka av vilka ekosystemtjänster dessa personer använder sig av för att tillgodose sina behov. 
Fundera gemensamt över: 
Vilka hot som finns för att de båda personerna ska få sina behov tillgodosedda? 
Hur kan de bevara, skydda eller utveckla ekosystemtjänsterna de är beroende av?
Mål C Processer för att rena dricksvatten och avloppsvatten lokalt och globalt.

💫Vi gör en laboration om vattenrening. Den här laborationshandledningen innehåller en bakgrund som
kan vara svår att förstå. Läs därför länken noga.




Mål D Väderfenomen och väderprognoser

Luft, mark och vatten värms olika mycket på olika delar av jorden. Eftersom att planeten är rund så värms områden vid ekvatorn upp mera än vid polerna. Att planeten lutar lite inverkar också. När tex luften värms upp och stiger uppåt så sjunker lufttrycket (lufttryck = trycket som luftpelaren väger) på det stället. Då sugs (sk luftströmmar/vindar) ny luft in till stället med ett lägre lufttryck. Hela tiden så försöker luften att utjämna dessa skillnader i lufttryck. Denna eviga kampen att utjämna skillnader mellan varm och kall luft skapar skillnader i vädret.

Väderstationer håller koll på vädret. Bland annat så mäts följande:

-Temperatur. Det finns flera enheter för detta. I Sverige är Celsius vanligt. I den vetenskapliga världen så är Kelvin vanligast. I USA anger man temperatur i Farenheit. Använd 📂Omvandlaren för att upptäcka sambandet mellan de tre enheterna för temperatur.
-Lufttryck. Vad pelaren av luft väger. Högtryck motsvarar ett tryck högre än 1013 hPa (hektopascal). Lägre än detta värde räknas som Lågtryck.
-Nederbörd. Hur mycket det regnat på en yta. Mäts i mm.

Väderkartor:

SMHI berättar om hur de gör sina prognoser.
🔎Varför stämmer inte alltid prognoserna?
🔎 Hur ser prognosen ut för din ort imorgon?

Väderfenomen:
🔎 Välj ett av fenomenen nedan och berätta för din kompis jämte dig om detta fenomen.
regnbåge, hagel, åska, polarsken, tornado,cyklon


Mål E Växthuseffekten -Har Trumph rätt?

De flesta forskare är överens om att jordens medeltemperatur är på väg att höjas.
Detta pga av all koldioxid som kommer från förbränningen av olja, kol etc. Koldioxiden är en
växthusgas som håller kvar värmen, likt ett växthus.
Dock håller inte 🎞 USA:s president Donald Trumph med om detta.

🎞 Gapminder och koldioxid .Vi ska testa statistikverktyget GAPMINDER med avseende på mängden koldioxid (CO2).
Öppna detta dokument i en flik och Gapminder i en annan flik. Här är facit till övningen

🔎 Om nu det är koldioxiden som är den stora boven. Vilka länder är de stora bovarna?

Mål F Olika energikällors för och nackdelar
__
🔎 🔎 Vilken elbolag har ditt hushåll?
Använd smutselskollen för att se hur bra ditt val av energikälla är.
🔎 🔎 Lista minst en fördel och en nackdel för var och en av energikällorna nedan:
Kärnkraft, vattenkraft, vindkraft, olja, ved
Förslag på källor: vattenfall, naturskyddsföreningen ,
🔎 Life 2053 -hur ser framtidens energi ut?

Mål G Energiomvandlingar
🔎 Vad menas med energiprincipen? Sök på svar hos Energimyndigheten -Vilka energiomvandlingar sker i de tre exemplen (vattenkraft-biobränsle-olja) som finns i länkning ovan? -Vilka energiomvandlingar sker när du cyklar uppför en kulle? Äter en macka? Ett bilbatteri? -Vilka energiomvandlingar sker i bilden nedan?






Ed

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.