torsdag 20 december 2012

Utvärdering av undervisning i 7D

Idag har vi fortsatt vår utvärdering av undervisningen i Ma/kemi/biologi i 7D. Följande kom vi fram till kring NO:n:
  • eleverna vill var mycket nöjda med den sista redovisningsformen -muntliga prov/redovisningar. Men de vill fortfarande ha möjligheten att välja form själva. Jag påpekade att jag nog mera kommer att styra vissa elever mot tex muntliga prov eftersom att vissa i gruppen behöver stärka sina betyg och att det är lättare att guida dem muntligt än vid ett skriftligt prov.
  • de vill jobba ännu mera varierat i olika gruppstorlekar. I kemin har det varit  främst enskilt arbete och i biologin i grupparbete. Här går åsikterna isär. En del ville jobba ännu mera i grupp, andra mera ensamt. De ville bestämma grupperna. Men det kan jag inte gå med på som lärare. Jag vill att alla ska kunna jobba med alla och att ingen ska känna sig utanför. Kanske ska vi inte alltid lotta grupperna, utan jag kan fundera på vilka som kan fungera ihop. 
  • Inför ett prov etc så vill de ha sammanfattande genomgångar/frågestund. Alla har inte tagit steget fullt ut och testat att Skypa inför ett prov. Vi utsåg Theo Björk Olsson till Skypesupport för de elever som känner sig osäkra på hur man skaffar konto etc.
  • Eva ska använda sig mera av gruppen "bästa 7D" på facebook. De elever i 7D som ännu inte är med ska få vänförfrågningar så att alla har en chans till samma information.
  • Flera små tester än ett större prov.
  • Flera laborationer.
  • Det är bra att vi använder datorn i undervisningen.
Följande kom vi fram till i matten:

  • Eva kommer inte att tvinga dem att sitta i grupper, utan det är ok att sitta ensam och jobba."Man kanske får tänka lite på vem man sätter sig jämte. Om han/hon är inne på facebook och lägger tiden på annat än det man ska så lär man sig mindre" som en elev sa.
  • Efter kapitlet 4 (algebra) så ska vi testa att arbeta utan en lärobok i ett kapitel.
  • Till varje avsnitt så kommer alla att göra ett E-prov och sedan får man välja om man ska göra ett svårare prov för att kunna visa på förmågor högre än E-nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.