Sidor
- Startsida
- År 7 NO-körkort (ke,fy)
- År 7 Atomen (ke,fy)
- År 7 Ellära (fy,ke,bi)
- År 7 Ekosystemtjänster (ke,bi)
- År 7 Biologisk Mångfald (bi)
- År 7 Krafter (fy)
- År 8 Ljud (fy,bi)
- År 8 Ljus (fy,bi)
- År 8 Kroppen (bi)
- År 8 Samlevnad (bi)
- År 8 Hälsa/droger (bi,ke)
- År 8 Miljö, energi,väder och klimat (fy,ke,bi)
- Periodiskt System
- År 9 Genetik (bi)
- År 9 Kärnfysik (fy,bi)
- År 9 Kemiska analyser (ke,bi)
- Inför NP 2019
- Slutet på år 9
- Betyg & Mallar
- Lab.handledningar år 7-9
- År 9 Socker (ke,bi)
- År 9 Plast (ke,bi)
- Alla Bi & Ke Quizz
- Tidsplan NO år 7-9
torsdag 31 januari 2013
Skypehjälp ikvälll...
För 7D och 8B1 så är jag oneline ikväll på Skype mellan kl 17-19 om ni behöver hjälp med kemi eller matematik.
söndag 27 januari 2013
För er som pluggar Matematik eller till kemiprovet....
Jag är tillgänglig på Skype/ FACEbook tom kl 19 nu på söndagkvällen. Skicka gärna ett meddelande så ser jag om ni behöver hjälp......
måndag 21 januari 2013
Vad ska 7D läsa på till nästa vecka?
Måndagen den 28/1 (Karins mentorsgrupp) och på fredagen den 1/2 (Evas mentorsgrupp) är det "Miniprov". Många har valt muntligt.
Det som kommer att testas är mål E "Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar. Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv"
Titta på filmen som hör till Mål E på bloggen eller läs genomgången som finns på papper. Det är samma innehåll. Lär ni er genom att lyssna så kolla på filmerna FLERA gånger. Lär ni er genom att se och samspela med andra så läs genomgångarna tyst för er själva. Be någon vuxen/kamrat förhöra er.
Det som kommer att testas är mål E "Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar. Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv"
Titta på filmen som hör till Mål E på bloggen eller läs genomgången som finns på papper. Det är samma innehåll. Lär ni er genom att lyssna så kolla på filmerna FLERA gånger. Lär ni er genom att se och samspela med andra så läs genomgångarna tyst för er själva. Be någon vuxen/kamrat förhöra er.
Kolla på tankekartan och repetitionsuppgifterna(finns på bloggen om ni har slarvat bort dom). Det gäller att bearbeta materialet på ett sätt som passar din inlärningsstil. Men att börja läsa kvällen innan funkar sällan....sorry! Om jag hinner så finns jag tillgänglig på Skype kvällen innan. Lägger ut på bloggen/i facebookgruppen isåfall info om detta.
torsdag 17 januari 2013
Användandet av Facebookgrupper i undervisningen
Idag startade även 8B1 en facebookgrupp. Återstår att se om jag blir inbjuden? Om 7D och 8B1 kunde bjuda in flera lärare så skulle vi få en effektiv kanal att snabbt nå eleverna. Men jag måste erkänna jag är inte inne så ofta. Bara när jag själv vill nå ut med information. Har inte riktigt fattat hur det kan vara intressant att läsa om min vardag. Eller lever jag inte ett så intressant liv. Man kanske får göra som på solsidan....
torsdag 20 december 2012
Utvärdering av undervisning i 7D
Idag har vi fortsatt vår utvärdering av undervisningen i Ma/kemi/biologi i 7D. Följande kom vi fram till kring NO:n:
- eleverna vill var mycket nöjda med den sista redovisningsformen -muntliga prov/redovisningar. Men de vill fortfarande ha möjligheten att välja form själva. Jag påpekade att jag nog mera kommer att styra vissa elever mot tex muntliga prov eftersom att vissa i gruppen behöver stärka sina betyg och att det är lättare att guida dem muntligt än vid ett skriftligt prov.
- de vill jobba ännu mera varierat i olika gruppstorlekar. I kemin har det varit främst enskilt arbete och i biologin i grupparbete. Här går åsikterna isär. En del ville jobba ännu mera i grupp, andra mera ensamt. De ville bestämma grupperna. Men det kan jag inte gå med på som lärare. Jag vill att alla ska kunna jobba med alla och att ingen ska känna sig utanför. Kanske ska vi inte alltid lotta grupperna, utan jag kan fundera på vilka som kan fungera ihop.
- Inför ett prov etc så vill de ha sammanfattande genomgångar/frågestund. Alla har inte tagit steget fullt ut och testat att Skypa inför ett prov. Vi utsåg Theo Björk Olsson till Skypesupport för de elever som känner sig osäkra på hur man skaffar konto etc.
- Eva ska använda sig mera av gruppen "bästa 7D" på facebook. De elever i 7D som ännu inte är med ska få vänförfrågningar så att alla har en chans till samma information.
- Flera små tester än ett större prov.
- Flera laborationer.
- Det är bra att vi använder datorn i undervisningen.
- Eva kommer inte att tvinga dem att sitta i grupper, utan det är ok att sitta ensam och jobba."Man kanske får tänka lite på vem man sätter sig jämte. Om han/hon är inne på facebook och lägger tiden på annat än det man ska så lär man sig mindre" som en elev sa.
- Efter kapitlet 4 (algebra) så ska vi testa att arbeta utan en lärobok i ett kapitel.
- Till varje avsnitt så kommer alla att göra ett E-prov och sedan får man välja om man ska göra ett svårare prov för att kunna visa på förmågor högre än E-nivå.
onsdag 12 december 2012
Skype ikväll om 7D behöver hjälp...
Skicka sms om ni behöver hjälp ikväll inför morgondagens/fredagens prov om jag inte är uppkopplad (efter sju så är jag inte tillgänglig).
Alla läser på genomgångarna (finns både i Onenotefilen och som filmer på bloggen) och uppdragen. När det gäller uppdragen så utgå ifrån era egna svar. Många grupper har jag ju kommenterat i driven era svar. När ni känner er osäker på svaren DÅ kollar ni i lösningsförslaget.
Ni som har valt skriftligt. Provet består av 14 frågor. Hälften av dessa ska ni svara på. Ni väljer själv vilka.
Ni som har valt muntligt. Vi sätter oss i en ring morgon och så börjar vi att diskutera uppdragen. Sedan genomgångarna. Genom att själva välja vilka frågor ni vill räcka upp handen på så kan ni styra det till er fördel.
För E krävs:
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt
För C krävs:
Alla läser på genomgångarna (finns både i Onenotefilen och som filmer på bloggen) och uppdragen. När det gäller uppdragen så utgå ifrån era egna svar. Många grupper har jag ju kommenterat i driven era svar. När ni känner er osäker på svaren DÅ kollar ni i lösningsförslaget.
Ni som har valt skriftligt. Provet består av 14 frågor. Hälften av dessa ska ni svara på. Ni väljer själv vilka.
Ni som har valt muntligt. Vi sätter oss i en ring morgon och så börjar vi att diskutera uppdragen. Sedan genomgångarna. Genom att själva välja vilka frågor ni vill räcka upp handen på så kan ni styra det till er fördel.
För E krävs:
· Enkla motiveringar
· Grundläggande kunskaper
· Eleven kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang
|
För C krävs:
|
· Utvecklade motiveringar
· Goda
kunskaper
· Eleven kan föra utvecklade
och relativt väl underbyggda resonemang
· I diskussionerna ställer eleven frågor och framför
och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för
diskussionerna framåt.
För ett A krävs:
|
·
|
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)