-Jag vet hur man hanterar kemikalier, brännare och brandfarliga ämnen på ett säkert sätt, dvs vilka regler som gäller för en NO-sal. Jag kan ge exempel på ämnen som har en viss farosymbol och jag vet vad som händer i en brännare (Mål A )
- Jag kan förklara några separations- och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen. (Mål B)
-Jag kan formulera enkla frågeställningar (hypoteser) ,planera, utföra och utvärdera en laboration. Jag vet vad utrustning i en NO-sal heter och används till . Jag kan använda ett Mikroskop. (Mål C)
-Jag har övat på att konstruera bra experiment och därmed förstått sett sambandet mellan undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier (Mål D)
Mål A Jag vet hur man hanterar kemikalier, brännare, farosymboler och brandfarliga ämnen på ett säkert sätt, dvs vilka regler som gäller för en NO-sal. Jag kan ge exempel på ämnen som har en viss farosymbol och jag vet vad som händer i en brännare
- 📒Farosymboler , 🎞farosymboler,
Vi tar tillsammans fram det här dokumentet: Ämnen med farosymboler
- 🚦Kahoot om farosymbolerna
- 🚦Kahoot om kemisäkerhet del 1 och del 2
- Quizz -Hannahs hus Vad betyder farosymbolerna?
Mål B Jag kan förklara några separations- och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen.
1. I grupper om 2-4 st elever så skriv ner en så detaljerad beskrivning som ni kan till hur ni löser de två uppgifterna 1 och 2 i bilden nedan.
2. Sedan byter vi lösningar så att ni får en kopia av annan grupps lösning.
3. Ni ska nu få bedöma den andra gruppens svar efter en viss matris, nämligen den här:
4. Sedan avslutar vi med att ni får tillbaka er egen matris och nu bedömer er egen lösning.
- 📒 Filtrering, sedimentation, avdunstning, destillation
- 🎞 Filtrering, sedimentation, avdunstning
- 🎞 Destillation
Mål C Jag kan formulera enkla frågeställningar (sk. hypoteser), planera, utföra och utvärdera en laboration. Jag vet vad utrustning i en NO-sal heter och används till. Jag kan använda ett Mikroskopet.
- 🎞 Demonstration av mikroskopet ,📒 mikroskopet
- 🎞 Utrustning i en NO-sal 📒 Utrustning på lab
- 📙 Hur man skriver en lab.rapport
Mål D Jag har övat på att konstruera bra experiment och därmed förstått sett sambandet mellan undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier
- 📙 Hur konstruerar man bra experiment?
- "Linicin" -mot huvudlös
- "stop N grow" -stoppar nagelbitare
- "samarin" -mot sura uppstötningar/mot sur mage
- "ELW solskyddsfaktor 30- skyddar mot solens strålar
- "OFF" mygg- och fästingservetter - minskar risken för bett av fästing, mygg etc
- "DAX" desinficerande våtservett -vad lovar den eg?
- "Cliniderm eye cream vitamin e" -visibly smoothing cream..
Er uppgift är att konstruera ett experiment till den produkt som er grupp har fått!"Freshy" -lovar att ta bort dålig doft från skor, väskor, kläder etc
Läs på förpackningen noga vad den lovar
Jobba i grupper om 3-4. Följa arbetsgången nedan:
1. Vad kan den innehålla för verksam kemikalie? Läs innehållsförteckningen.
2. Var och en brainstormar själv först i 1min. Skriv sedan ner ALLA idéer som dyker upp om HUR ni kan skapa ett experiment. Förkasta INGEN idé i detta läget.
3. Prata igenom de olika förslagen och bestäm er för ett förslag som ni presenterar inför klassen muntligt.
4. Vad finns det för felkällor som kan dyka upp med hur ni har konstruerat ert experiment?
Tankekartor nedan till NO-körkort mot mål A,B, C och D: Mikroskåpet ingår ej på provet
🗺 NO-regler och farosymboler
🗺 Separationsmetoder
🗺 Utrustning på lab.
📙 Hur man skriver en lab.rapport