söndag 18 januari 2015

Instruktioner till 9D och 7B1 när Eva är på Bett-mässan i London

Tisdag 20/1 till Lör 24/1 så är jag på Bett-mässan. För både 9D och 7B1 så är det främst halvklasserna i NO som berörs. Vet i dagsläget inte vem som blir vikarie men det här ska vi göra vecka 4:

7B1 -På måndag (Eva här) så jobbar vi med arbetsuppgifter till mål G (Faser). På onsdagen så ska ni få göra en variant av den här laborationen-Tillverka en Badbomb. En ofarlig laboration som vilken lärare som helst kan genomföra. Torka badbomben över natten i skolan i en aluminiumform och testa den sedan hemma i ert badkar.

9D:  Kemi Ni jobbar med ngt av följande under veckan (vi kommer även att jobba med detta på måndag den 26/1 vecka 5:

1. Har ni gjort laborationen om vattenrening (här är lab.beskrivningen)? Emily, Moa, Albin, Matilda, Emma har inte gjort detta och laborerar därför på måndagen när jag är med. Skyddsglasögon på för vi använder basiska ämnen!

2. Sedan får ni välja själv i vilken ordning ni vill lägga er tid på:

- Skriva klart lab.rapporten och dela med eva på eva.bjeding@skola.morbylanga.se . Döp dokumentet till "vattenrening.förnamn.efternamn".

- Vad tog bajset vägen? En digital övning där man lär sig mera om hur ett reningsverk fungerar.

-Jobba med instuderingsfrågor till miljöfrågor.Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi/biologi.

Vi kommer att arbeta med ett antal tidningsartiklar från DN. Det kommer att ligga frågor som kommentarer som testar er läsförståelse.

Är ni INTE inloggade på er @skola.morbylanga.se inlogg så ser ni inte frågorna som kommentarer.Har skrivit frågorna i början av varje artikel också. Skriver ut en papperskopia och lägger på mitt bord. Tror att det går snabbare om ni tar en papperskopia och jobbar med. Här nedan har ni tidningsartiklarna:

9D Matte: 

Kolla in planeringen på mattebloggen se www.infornp.blogspot.se . Kicki har lektionerna själv tis+ onsdag. Torsdagens lektion vet jag inte vilken lärare som har. Försök att ligga i fas med planeringen.....

fredag 19 december 2014

Röda tråden i SO och NO

Någonstans så måste man börja för att få till ett samarbete över ämnesgränserna. I tankekartorna nedan så har jag utgått ifrån det centrala innehållet i kemi, biologi, teknik, fysik, geografi, samhällskunskap, historia och religion för år 9. Har inte använt mig av den exakta formuleringen som finns i kursplanen. Detta för att formuleringarna av rent praktiska skäl aldrig skulle kunna rymmas i en tankekarta. Givetvis så har jag ännu inne fått in hela det centrala innehållet. Men det är en start.

Nästa steg måste bli att se till så att man täcker in hela det centrala innehållet och gör en tidslinje för när man läser vad. Tror mycket mera på detta än att bryta för Temadagar. Tror inte att man som lärare orkar med att planera Temadagar mer än en handfull dagar under ett läsår.

För röd tråd i år 7:

Varför ser världen ut som den gör? on MindMup

För röd tråd i år 8:
Varför är DU den du är? on MindMup

För röd tråd i år 9:
Miljö on MindMup

Straff och etik on MindMup

Livet efter skolan on MindMup

tisdag 9 december 2014

En kort fråga till 7B1.....

Vi ska nu gå över igen till att läsa kemi. Vi fortsätter på fliken NO-körkortet och kikar inuti en atom, hur atomer sätts ihop och fasövergångar. Har pratat med Janne och han säger att detta har han också pratat om i fysiken. Därför läser vi inte avsnittet så länge.

Nedan har ni en enkät som kräver att ni loggar in med er @skola.morbylanga.se adress. Jag vill helt enkelt veta vilken redovisningsform (stort skriftligt prov/ små läxförhör/ muntliga prov etc) just DU föredrar...


onsdag 26 november 2014

Läxförhör måndag 1 dec för 7b1

Vi börjar med att alla får skriva upp en fråga på whiteboarden med ngt som de inte förstod på läxan. Vi återkommer sedan till dessa frågor mot slutet av lektionen och se om ni nu har fått svar på dem...Nu ska vi diskutera!



söndag 23 november 2014

Dagens biologilektion med 7B1 (24 nov)

1. Vi börjar med en samvetesfråga:




2. Sedan vill jag att ni sätter på er hörlurar och lyssnar på genomgången nedan:



3. Sedan ska vi tävla för att se om budskapet gick hem:

a) Gå till https://kahoot.it
b) Skriv in Gamepinen som Eva skrivit på tavlan
c) Välj ett nickname som INTE påminner om ditt riktiga namn. Övningen är bara till för att se för mig som lärare om ni som grupp har förstått....

4. Förbered dig sedan inför nästa lektion genom att kolla på filmerna nedan.

Hinner vi inte kolla på filmerna i skolan så är LÄXAN att kolla på filmerna hemma. Sedan kommer vi använda tiden i skolan till era frågor på filmerna. Dvs ALLA förväntas ha kollat på filmerna innan måndag vecka 49 (1 dec)......Skriv upp vad ni inte förstår i filmerna!






torsdag 13 november 2014

Grupper till miljöarbetet


Grupp A:
Biologisk Mångfald: Elinor, Abbe
Klimatpåverkan: Elvis, Tove, Axel, Emil
Miljögifter: Julia, Moa, Johanna, Emily, Rasmus
Smältning av polarisen: Theo, Sigge

Grupp B:
Frisk luft: Emma, Felicia, Sanam, Matilda
Övergödning: Kerstin, Lukas,Madde, Alva
Giftfri miljö: Måns, Anton, Gusten, William, Felix