torsdag 11 september 2014

Instruktioner till 9D vecka 38 när Eva är borta

Vi har nu gått igenom all fakta, de flesta är mitt i häftet med korsningsscheman. Kvar återstår två laborationstillfälle och ett tillfälle där vi tittar på digitala verktyg..

När jag är bort arbeta med
1. Korsningsschema:
2. Ta ett Quizz:

Evas eget Quizz i Proproffs

3. Släng ett öga på tankekartan

Tankekarta

4. Läs labbeskrivningarna INNAN vi laborerar för att vara förberedd:
b)Lista ut majsens genuppsättning Till denna övningen så finns det en majskolv!
c) Bygg DNA-molekyl

Jag tror inte att ni hinner allt detta på två lektioner!/Eva

onsdag 10 september 2014

Dagens kemilektion för 7B1!

1. Ta väck lösenordet till ipaden (Gå in på Inställningar och lösenkod)
2.
a) Välj ca 7 saker från hyllorna i NO-salen
b) Rita av sakerna på ett löspapper, skriv under bilden vad saken heter
c) Vad tror Du att man använder saken till?

3. Eva går sedan igenom vilken utrustning ni ska kunna på labbet. Det finns en länk på fliken "NO-körkortet" med både en film och bilder.

4. Med hjälp av er nya App Explain Everything (som Eva installerat nu)
a) Tryck på + (välj en bakgrund)
b)Tryck på plustecknet under bokstaven A
c) välj "New Picture", ta foto, "Use Photo" och "Done"
d) Gör fotot mindre
e) Skriv vad saken heter OCH vad man använder den till
f) Spara projektet genom att namnge det och tryck på save

tisdag 29 juli 2014

Välkomna till ett nytt läsår 7B1, 8D och 9D!

Hoppas att ni har det bra i sommarvärmen. Kicki och jag tänkte bara släppa en teaser om vad ni kommer att börja läsa i höst.

7B1 (har Eva) kommer att börja läsa "NO-körkortet". Ni kommer att få lära er hur brännaren fungerar, vilka säkerhetsregler vi har i NO-salarna och laborera i massor.

8D (har Kicki)  kommer att få dyka in i "Kroppen". Både teori om hur kroppen fungerar och få titta inuti. Vi kommer att erbjuda en blodig laboration även i år.

9D (har Eva) börjar att läsa "Genetik" och får lära sig både korsningsscheman och grunderna för att förstå allt prat om DNA i tv-serier som CSI.

/Eva


tisdag 4 mars 2014

Repetition inför NP i kemi v.15



Det är viktigt att repetera så att man både tar hänsyn till sin egen inlärningsstil och att man försöker att öva på både grundläggande begrepp och förmågan att analysera och argumentera. I ett försök att samla ihop alla trådar från år 7-9 så kan du utgå ifrån Google dokumentet nedan:


Repetition inför NP







Vill du hellre jobba med Quizz så finns dessa samlade under fliken "inför NP".


måndag 2 december 2013

Vad 8D och 9B1 gör i kemin innan Jul och efter jul?

Efter proven så kommer NI att få fördjupar er i ett litet arbete som ska redovisas MUNTLIGT. Det är ok att jobba 2 och 2 om man vill. Instruktioner till arbetens ligger på respektive flik men även här:

8D redovisar sina arbeten innan Jul ons den 18/12 (sista onsdagen)  i halvklass.
9B1 redovisar sina arbeten efter Jul tors den 16/1 i halvklass.

Efter jul så läser 9B1 Miljöhot och 8D Hälsa/droger.

Kicki Joelsson kommer med allra största sannolikhet vikariera för mig i vår. Opereras i mitten på december och sedan vet jag inte hur framtiden ser ut........

tisdag 26 november 2013

Lite tips inför kemiproven!

170 sidvisningar på en studiedag! Det känns skönt att höra att mina elever pluggar. Fundera över hur ni lära er när ni pluggar.

Lär ni er genom att lyssna så:

  • 8D-Lyssna på de tre genomgångarna  (Mål A om atomen, Mål B om joner och Mål B om kemiska reaktioner)
  • 9D -lyssna på filmerna till Mål C analys- och separationsmetoder
Lär ni er genom synen så:

  • 8D -titta på Powerpointarna mot målen
  • 9D -titta på faktahäftet om separations- och analysmetoder och kemiolyckorna
Lär ni er genom att bli förhörda så:

  • 8D och 9D -ta Quizzen
Vid provtillfället så kommer ni att få välja bland ett antal frågor. Det finns en matris på provet där ni kan se vilka frågor som är lätta och vilka som kräver lite mera avancerade svar. Välj klokt! Man behöver inte hitta alla olika metoder för att analysera en okänd vätska för att visa på att man kan resonera. Hur ni för fram era åsikter spelar roll! Man behöver inte klara att balansera alla kemiska reaktioner för att visa på en högre nivå av kunskap. Tycker ni  att det är knepigt att balansera kemiska reaktioner -VÄLJ inte den frågan!